Numen/For Use rade za nas!

Produkt dizajn grupa For Use nastala je kroz suradnju Svena Jonkea, Christopha Katzlera i Nikole Radeljkovića u 1998. Dva člana grupe su studirala na Studiju dizajna u Zagrebu a Katzler je studirao na Hochschule fur Angevandte Kunst u Beču. Grupa je od tad realizirala namještaj i druge objekte za talijanske i njemačke proizvođače dizajnerskog namještaja kao što su Cappellini, ClassiCon, Desalto, Interlubke, Magis, MDF Italia, Moroso, i Zanotta.SetWidth550-03-

SetWidth550-3N5P4

SetWidth550-90-4SetWidth550-114SetWidth550-218

Koji je put uspjeha-opstanka (da može raditi i živjeti od toga) za mladog čovjek koji se želi baviti produkt dizajnom?
Tvrdoglavost kombinirana sa znanjem i spremnošću na prljanje ruku!-) Ne može se očekivati uspjeh od sjedenja pred monitorom. Produkt dizajn je vezan u svojstva materijala i tehnologija i onaj tko ne proba raditi sam s nečim ne može znati kako pravilno primijeniti proizvodne mogućnosti. S druge strane treba imati široko polje interesa i spremnost za kontinuirano učenje.SetWidth550-C22

Kakav je bio put Numen/For Use?
Recimo da smo se borili za preživljavanje prvih 7 godina. Od spavanja u autima u talijanskoj suburbiji do samostalnog doslovnog fizičkog postavljanja izložbi u Zagrebu. Dugo smo radili za iznose koji su ispod granice zdravog razuma samo zato da bi realizirali projekte.SetHeight400-IMG2931

Za koje ste firme ili tvornice radili?
U sferi industrijskog dizajna realizirali smo projekte za ClassiCon, Cappellinija, Interlubke, Kvadru, Labbate, Magis, MDF Italia, Moroso i Zanottu. Onih drugih s kojima nismo realizirali ima još i više, ali ih ovdje ne bi reklamirao.SetWidth550-Moroso-2

Za mlade dizajnere kojima se pruži prilika suradnje s firmama ili tvornicama imate li neke savijete kako se postaviti, na što pripaziti?
Dizajneri ne smiju zaboraviti da se ne vrti sve oko njih. Njihov rad treba biti osjetljiv prema kontekstu, kako tehničko tehnološkom, tako i ekonomskom. Ne može se očekivati od poduzetnika s minimalnim sredstvima za razvoj novog proizvoda da nekritički investira u nečiju špekulaciju. Dizajner koji nema iza sebe bar 5 realiziranih komercijalnih projekata mora više slušati nego govoriti.SetWidth550-P2

Kako nastaje ideja: klasika olovka i papir, na kompu, spontano u radionici-ateljeu, Baltazar i čarobni napitak...
Sve to, ali najviše u koncentraciji prije bilo kakve materijalizacije ili konkretizacije. Najbolji projekti se vide u glavi prije nego sto se povuče ijedna crta. Naravno da iza toga slijede provjere, prvo na papiru i kompjuteru, a poslije u modelu i prototipu. Ako sve te provjere ne obore premise na kojima je građena ideja…bingo!

Imate li neku posebnu anegdotu oko nastajanje ili razvijanja nekog komada?
Svaki ima svoju specifičnu priču. Teško mi je izdvojiti neku. Mislim da je ipak najbizarnija priča o projektu na kojem smo radili godinu dana, švercali prototip sa sajma na izložbu i natrag, ulagali sve nade u njega i onda od njega nije bilo ništa jer je bio prekompliciran za proizvodnju.

Kad radite na što posebno obraćate pažnju?
Na cjelinu. Na unutarnje jedinstvo projekta. Kad svi aspekti budu u sinergiji umjesto da jedan drugom smetaju možete biti sigurni da ste na tragu uspjeha. Pojasnit ću: cilj dizajna je da oblik nečega nije samo vizualno atraktivan nego i pogodan za izvedbu, a istovremeno štedljiv po pitanju energije i utrošenog materijala. Samim tim je i ekonomičan ali ne na štetu jeftine radne snage iz trećeg svijeta nego zbog dobrog rada dizajnera.

Tko ja Vama opremio-uredio životni i radni prostor?
To je pretpostavljam retoričko pitanje?-) Svaki dizajner/arhitekt/scenograf/umjetnik ili što god mora početi od oblikovanja svoje neposredne okoline. Te ne znači da sve morate svojeručno izraditi nego da promišljate potrebe i njihova rješenja i eksperimentirate sa samim sobom kao pokusnim kunićem. To iskustvo je dragocjeni uvod u eksperimente s prostorima i životima drugih.SetWidth550-satyrmimikrigruenorange45

Kakvi smo mi kao nacija što se tiče dizajna interijera?
U cjelini dosta loša. Najgore je što mislimo da je novo nužno bolje i na neki način se stidimo svog nasljeđa. Kako onog ruralnog, tako i onog iz socijalizma. Grozno je gledati kako oni šarmantni ishabani prostori restorana i dućana nestaju i na njihovo mjesto dolaze prostori naglašenog bogatstva koje to zapravo nije. Kad bih imao ovlasti, zabranio bi granit i polirani Inox, jednako kao i plastična vrata i laminatni pod. Oblikovatelji tih malignih prostora kao da nisu sposobni shvatiti da sjajna površina najčešće skriva trulu unutrašnjost. Kao i s ljudskom fizionomijom, vitalna stara osoba puno je privlačnija od one deformirane plastičnim operacijama i kozmetičkim tretmanima.SetWidth550-small2

A kakvi što se tiče dizajna namještaja?
U prošlosti smo imali sjajnih dizajnera samo što naši proizvođači nisu iskoristili njihov potencijal. Stolice Bernardija, Budimirova, Murkovića i Richtera mogle bi biti predmet nacionalnog ponosa. Ali nisu.SetWidth550-TWIST-PRINT3

Planovi za budućnost?
Nastaviti razvijati svoj hibridni radni prostor, predavati i poučavati, oblikovati malo smislenije a onda posljedično i ljepše okruženje.SetWidth550-XY04

Gdje Vas se može naći?
Nažalost, najčešće u autu. Ali često i zajedničkom uredu/radionici u Ilici, kao i u HDDu. Kad god stignem i na planini ili moru!-)
Web: www.numen.eu
Facebook: Numen/For Use
Mail: nikola@numen.eu

Maja Vizjak
mag.primijenjene umjetnosti
Dizajner interijera

Leave a Reply


Hit Counter provided by Sign Holder