Svjetlana Despot

Rođena u Rijeci u šezdesetima gdje živi i radi. 1992 godine osniva DataDecor dizajn centar u kojem radi kao kreativni direktor, koji se od svojih početaka bavi dizajniranjem i proizvodnjom uporabnih predmeta. Uz DataDecor osniva zasebni dizajn studio koji se bavi dizajnom interijera i produkt dizajnom. Dizajner je i vlasnik branda Data by Despot.
Razvila je niz unikatnih proizvoda za poznatog kupca do proizvoda koje hrvatska industrija serijski proizvodi. Projektirala mnoštvo privatnih i poslovnih prostora. Sudjelovala na mnogim izložbama i sajmovima u Hrvatskoj i Europi. Njezini proizvodi se nalaze u mnogim objektima, prodaju se u Muzeju Suvremene Umjetnosti MSU–Zagreb; Dubrovački Muzeji DUM – Dubrovnik; Pimlico Design Galery-Toronto ;What About Interior-Berlin; Tollman’s – Tel Aviv, Israel.

556135_3000851308085_2065993954_n

Izlagala na mnogim izložbama dizajna-Holon Design Museum-Holon,Israel; Super Studio Piu -The Temporary Museum For New Design-Milan; Fabrica del Vapore-Milan; BIO Biennale of Industrial Design-Lubljana; Belgrade Design Week-Belgrade; Centar za dizajn HGK ,Design From Croatia-Zagreb; Galerija Forum Zagreb,Design Exhibitions,Zagreb; Galerija Loggia Hvar , Design Exhibitions,Hvar;D day-Design Exhibitions,Zagreb;Croatian Design Exhibitions,040506. Adris Gallery, Rovinj.work_320_8Data By Despot _Hula HULA Chair

   1InsideOut   Vi ste naša prva dizajnerica koja radi i djeluje u gradu Rijeci! Budući da sam i sama iz toga grada imam posebnu čast i odgovornost predstaviti Vas kao dizajnericu, umjetnicu i uspješnu Riječanku!

Odabir rad s tekstilom kako je došlo do toga, Vaš osvrt na početke ove uspješne karijere? Dizajnirajući interijere još davne 1992 godine shvatila sam da mi nedostaju elementi koji čine atmosferu u prostoru. Dakle, ono nešto što prostoru daje identitet. Nakon kratkog razmišljanja, upitala sam se zašto sama ne bi proizvodila opremu za interijere?! I tako sam sve što mi je nedostajalo tijekom opremanja pojedinih interijera počela sama dizajnirati i izrađivati u svojem dizajn centru. Slobodno mogu reći da smo moj tim i ja u tom pogledu, na neki način, bili inovatori na našem tržištu. U međuvremenu sam dizajnirala i namještaj za Finvest i tepihe za brand Martin by Despot Carpets. Tekstil mi je davao velike mogućnosti a i raspoložive resurse. Prije desetak godina počeli su se događati serijski proizvodi i stvaranje branda Data by Despot koji karakterizira od samog početka inovativan pristup dizajnu i proizvodnji. Glavni interes leži u istraživanju površinskih struktura i reinvention tradicionalnog obrta kroz suvremene procese i materijale ,gdje nastojim stvoriti hibride dizajna i ručnog rada.578976_3000864508415_1712321252_n

Što znači u nas baviti se produkt dizajnom, koliko smo mi tržište?
Dizajn predmeta, prostora pa i odjeće znak je prosperiteta sredine i iako se čini da dostupnost dizajna katkad i još više naglašava društvene razlike to zapravo i nemora biti tako. Razlika je samo u kvaliteti dizajna. Prvo se moramo izboriti za domaće tržište, a samim tim nam se otvaraju vrata i za europsko jer nam je hrvatsko tržište premaleno. Dakle moramo plasirati naš dizajn prostora i predmeta u naše hotele ili poslovne prostore i suočiti ih s predmetima i razmišljanjima iz svijeta.work_320_7Znamo svi kako stoji u nas tekstilna industrija i one rijetke koje izrađuju tepihe tipa (Regeneracija u Zaboku), i opet mnoge mlade ljude koji završavaju TTF u Zagrebu i pronalaze svoja radna mjesta na mnogim poslovima za koja se nisu školovali jer eto nemaju gdje raditi, pa imate li Vi neko konstruktivno rješenje kako aktivirati tu industrijsku granu?
Koliko znam u Regeneraciji su zaposlene dvije dizajnerice. Regeneracija Zabok je upravo anagažirala nas četvero dizajnera, Radeljković, Bil’ak, Đurek i mene. Izradili smo tepihe pod temom Autportreti koje Regeneracija ima namjeru komercijalizirati. Sada su otvorena vrata mladim dizajnerima da nešto smisle i ponude. Hrvatska ekonomija funkcionira na principu prodaje robe, a ne proizvodnje. Nažalost, ono malo proizvođača ne uviđa profit ulaska u proizvodnju određenog riješenja ili pak nema uvjete za proizvodnju. Pri tome ne shvaćaju da idelanih uvjeta neće nikad ni biti. Prvo trebamo imati ideju o proizvodnji koja se može događati putem Outsourcinga (vanjsko ugovaranje usluga), a zatim dolazimo mi dizajneri na red. Dizajner kao freelancer se nudi i nađe posao ali stalni radni odnos je zasada teško moguć.563650_4143547234769_1523950757_n

Postoje li uopće natječaji u nas koji su vezani za dizajn tekstila i slična područja oblikovanja?
Što se tiče tekstila ne postoji jer tekstilnu industriju nemamo ali ostalo iz područja produkt dizajna se donekle poboljšalo i mi koji smo članovi HDD-a dobivamo pozive na natječaje.527392_3000856068204_1869753630_nKoliko ima prostora, želje i volje da se u nas razvije jaka tekstilna industrija?
Koliko sam upoznata ni volja ni želja ne postoji. Da bi se to dogodilo potrebno je imati veliko tržište. Mi za brand Data by Despot uvozimo repromaterijal iz pet različitih zemalja, surađujemo sa desetak tvornica jer nitko ne izrađuje sve što nam je potrebno za proizvodnju. Treba razlučiti koji tekstil i za što te koja mu je svrha. Potrebno je imati ogromno tržište ako želite imati različitost. Kada se stroj postavlja na određen uzorak i boju potrebno je da izađe stotinjak metara iste boje i uzorka, da bi postupak bio isplativ. Osim toga, dizajn u zapadnom svijetu se poslijednjih dvadesetak godina izuzetno i vrlo brzo mijenja, posebno u stvaranju, a prate ga nove tehnologije, pa je s tim mijenjanjem vrlo teško uhvatiti korak.480833_409484352465972_504230159_n

Kako stoje stvari na tržištu u EU u koju skoro ulazimo, hoće li naši mladi kreativci moći konkurirati na njihovo tržište?
Kreativne industrije su već više od dva desetlječa u razvijenom svijetu i unutar Europske unije, sektor društvene privrede sa najvećim stopom rasta. Obuhvaćaju široki spektar djelatnosti kao što su industrijski dizajn, grafički dizajn, izdavačka, filmska, audiovizualna, zanatska i likovna umjetnost. Stručnjaci govore kako su upravo kreativnost i inovativnost veliki gospodarski adut za budućnost. Nisu bitne samo tehnološke inovacije, već i neopipljivi resursi kao što su stil, brend, dizajn, estetska i simboličke vrijednosti. Novo vrijeme nije promijenilo samo privrednu strukturu, već i njihove koncepte razvoja, koji stvara i koristi proizvode intelektualnog vlasništva i kreativnih usluga. Za London su kreativne industrije postale veći business nego što je financijsko poslovanje.Naravno da nam otvaranje granica donosi mogućnost ulaska u EU tržište.394824_409483942466013_2139236083_n

Da li u EU postoje neki poticaju za dizajnere da se što više odlučuju raditi u smjeru produkt dizajna?
U zemljama EU se potiče kreativnost, a ne samo produkt dizajn. Estonija, Latvija i Litva provele sveobuhvatno lokaliziranje resursa kreativne industrije. U Francuskoj, Portugalu i Španjolskoj postoje studiji upravljanja kreativnim poduzećima, a Barcelona, Helsinki, Göteborg i neke talijanske regije, imaju odjele uprave za razvoj kreativne industrije. Velika Britanija u kreativnoj industriji danas zapošljava dva milijuna ljudi i bilježi dvostruko veći godišnji prirast od ostalih gospodarskih grana zajedno. Austriji je ona postala najdinamičnija grana gospodarstva te zemlje.555236_409539229127151_728075807_n

Vratimo se na grad Rijeku koja od nedavno ima i Akademiju primijenjenih umjetnosti, što znači i svake godine nove i mlade snage koje samo čekaju nove izazove i projekte, kako se u Rijeci zaposliti ili samozaposliti u domeni produkt dizajna?
Ne mislim da je živjeti u Rijeci hendikep za dizajnera ali je s druge strane čitava poslovna scena daleko više orijentirana na Zagreb. Mi zbog dugogodišnje neimaštine posjedujemo razvijeni talent za improvizaciju, a to trebamo iskoristiti i graditi svoj put sa onim što i s kim imamo, te ugraditi svijest u naše stanovništvo. U našem mentalnom sklopu zemlje koja se nalazi u kolektivnoj depresiji je draže poznato stanje, nego napraviti hop u nepoznato, koje može, a i nemora biti uspješno. Bojimo se, a svaki korak je novo znanje novo iskustvo. Ostvari ono što misliš i živiš drugog recepta jednostavno nema! Kako nastaje ideja: klasika olovka i papir, na kompu, spontano u radionici-ateljeu, Baltazar i čarobni napitak… Dizajn je način življenja, odluka , strast koju osjećate u sebi. Ideje sijevaju nenajavljeno ili pak nakon dana i dana promišljanja, skiciranja, rezuckanja i gomile smeća oko mene.602980_409567262457681_760517035_n

Imate li neku posebnu anegdotu oko nastajanje ili razvijanja nekog komada?
Da! Kada su mi došli prijatelji i vidjeli me među tonom nailon čarapa i pitali ajoj fuj jesu li oprane?! Malo sam ih držala na vatri i promatrala grimase gađenja, a onda sam im objasnila da su nove i nenošene ali sa greškom!3425_435755013172239_1531500768_n

Kada radite na što posebno obraćate pažnju?
U mojoj viziji, dizajn nikad nije samo predmet lijepog izgleda, već je njegov osnovni razlog postojanja komunikacija sa čovjekom. Predmetima koje stvaram želim probuditi sva ljudska osjetila. Lijepa forma, taktilnost, boja i svrha za postojanjem. Uvijek imam tri zadatka koja moram opravdati i riješiti DOBAR DIZAJN, HUMAN I EKONOMSKA OPRAVDANOST. Lijepo djeluje na emocije, izaziva ugodu pa ako još i zadovoljava funkciju, postaje još poželjnije i ima izniman utjecaj na formiranje društvene i opće ljudske okoline. Dizajn je posvuda, postao je medij kojim se manifestira cjelokupna kultura.537189_409539185793822_1014184424_n

Kako procijeniti svoj rad?
Jedina sam iz svoje generacije u ovom poslu i moja sreća je što sam različita. Mlađi kolege dizajneri pohađali su iste škole, razvijali se generacijski pod istim uvjetima i utjecajima, što ih čini sličnima u razmišljanju, a onda i radu. Ne bojim se procjena kolega. Ovako izolirana, potpuno sam okrenuta poslu i sama sam sebi najoštriji kritičar! Ipak kad ponekad ne vidim šumu od stabla, nazovem svog dobrog prijatelja koji je arhitekta i prokomentiram sa njime nedoumice i razgovorom si očistim misli.543799_409484715799269_1393555220_n

Kako izgleda Vaš životni, a kako radni prostor?
Moj životni prostor je meni ugodan i to mi je najbitnije, a radni prostor stalno mijenjam scene i u njemu se izživljavam. Taman sam dovršila i onda opet rušim i gradim novo, naravno da zna biti i u kreativnom neredu!

Vaši uzori iz svijeta dizajna, možda mode ili umjetnosti?
Ne želim sebe definirati, postaviti u određenu nišu ili stil. Cijenim autore čija djela su bezvremenska i postala su klasici kao Eams, Eileen Grey, Yamamoto,Rothko.734094_409483402466067_1122403579_n

Planovi za budućnost?
Izvoz mi je najveći cilj, a to će mi donijeti sretno stanje stvaranja novih proizvoda.

Web:
www.databydespot.com
www.svjetlana-despot.com
Mail: info@data.com.hr
Facebook: Svjetlana Despot ili Data by Despot

Maja Vizjak


Hit Counter provided by Sign Holder