Crvenkapica nepristojna bajka

Donosimo fotografije izložbe/instalacije Crvenkapica – Nepristojna bajka, održane u Galeriji Zvonimir MORH,umjetnice Ane Schaub. Bajka je narativna fiktivna forma nastala na temelju oralno prenošenih narodnih priča ili mitova. Zapisivanjem i prepisivanjem ona je mijenjana prema vremenu i staležu zapisivača. Priča o baki, narodna priča koju je zapisao francuski folklorist Paul Delarue originalna je verzija Crvenkapice. Majka šalje kćer na put, da donese baki bocu mlijeka i koricu kruha. Na križanju ona sreće Vukodlaka (eng. bzou, šarmantni čovjek – vuk) koji ju pita za smjer kojim ide. Govori Vukodlaku da putuje puteljkom igli (umjesto iglica) i uz puteljak sakuplja igle. Za to vrijeme Vukodlak dolazi u bakinu kuću, ubija baku i sprema njezino meso i krv u ormar. On oblači bakinu odjeću i kada djevojka napokon dođe, nudi joj za večeru meso i krv njezine bake. Vukodlak od djevojke traži da se skine, spali svoju odjeću (koja joj više neće trebati kada je pojede) i legne s njim. Djevojka nadmudruje Vukodlaka da ju pusti na toalet, te bježi i spašava se dolaskom u kuću roditelja.

1379856_10151732988668655_931217846_n  1380432_10151732989468655_2036512391_n1380287_10151732989033655_1805436143_n 1380469_10151732986873655_1554806523_n 1381465_10151732988998655_1691287368_n  1381618_10151732958748655_856299579_n 1381927_10151732958128655_60364067_n  1382396_10151732960588655_2095399474_n 1383542_10151732961653655_1825947699_n 1383705_10151732959688655_774785767_n 1391866_10151732958123655_2033364881_n 1394208_10151732960898655_1486691480_n 1394310_10151732989438655_78150100_n 1394370_10151732989888655_1913145984_n       1095095_10151732988663655_259251592_n

Priča govori o mladoj djevojci (umjesto djetetu), te se uzdiže njezina hrabrost, lukavost i neovisnost. Postoje dokazi da priča govori o društvenom ritualu vezanom za zajednice švelji u Francuskoj. U ritualu mlada žena dokazuje da zna koristiti igle, te može zamijeniti stariju ženu i natjecati se sa suprotnim spolom. 1697. Godine Charles Perrault prepravlja priču u Crvenkapicu. Bajka o maloj buržujskoj djevojčici koja je okaljana grijehom, te nosi crvenu kapuljaču sasvim je drugačija od priče o lukavoj hrabroj švelji. Već na početku bajke majka upozorava Crvenkapicu da bude dobra i ne skreće s puta, no ona naivno pada na Vukov trik. Vuk ubija (te implicitno siluje) baku i Crvenkapicu, uz moralistički komentar na kraju bajke. Crvenkapica je kriva, razmaženo dijete koje nije pazilo, samo je tražilo da ju se ubije i siluje. Grijeh Cevenkapice i njezina povezanost s Vukom vidljiva je kroz cijelu bajku i sve ilustracije. Braća Grimm 1812. Godine u svojoj verziji dodaju lovca Luku koji posthumno spašava baku i Crvenkapicu, s obzirom da su one nemoćne same se spasiti.1186054_10151732990393655_1254218535_n1374263_10151732988978655_521835704_n

1377298_10151732989458655_1715420890_n1378529_10151732990313655_554288894_n1378574_10151732989983655_1065739728_n
Ovaj work in progress je vedra ljubavna autobiografska priča o dvoje ljudi, koja sa velikom dozom ironije citira narodnu Priču o baki. S obzirom da svaka verzija priče/bajke biva prilagođena svojem vremenu, serija velikih kolorističkih slika suvremena je interpretacija ljubavne priče o djevojci i Vuku. Konotacije moralističke Perraultove i Grimmove bajke nemoguće je zaobići, pogotovo jer je odjek tog kršćanskog moralizma prilično vidljiv i danas. Iako smo okruženi eksplicitnom golotinjom u medijima, svejedno smatramo da je nasilje unutar 4 zida opravdano (jer je to žrtva sama tražila). Tako ženskih kuća ima poprilično malo s obzirom da je prema statistikama trećina žena i djece u Hrvatskoj zlostavljana. “Izabrala sam Crvenkapicu, kao bajku koja najviše promiče tretiranja žena/djece kao objekte i opravdava nasilje nad ženskim spolom. Željela sam to promijeniti. Suvremena Crvenkapica zna da je kriva od prvog kadra i ne skriva svoju golotinju. No umjesto sadističke priče o seksualnom zlostavljanju djece, gledamo vedru bajku o seksualnim odnosima odraslih uz pristanak, ljubavi i mrvici (opravdanog) kanibalizma. To je moja bajka, o ženi koja je to sama htjela i Vuku kojega treba biti sram.”- kaže Ana.

 

Leave a Reply


Hit Counter provided by Sign Holder